
   Country Summary                  January 2005 
 

 
Human Rights Watch 

350 Fifth Avenue, 34th floor 
New York, New York 10118-3299  

Tel. +1 212 216 1200   Fax +1 212 736 1300 
              www.hrw.org 

Belarus 
 
The government of Belarus failed to ensure free and fair election in 2004, in large part by attacking the 
independent media and undermining freedom of association. The situation worsened in the months 
leading up to October 2004 parliamentary elections and a simultaneous referendum to remove 
presidential term limits. Several independent newspapers were closed, and journalists jailed on libel 
charges. Nongovernmental organizations (NGOs) and independent trade unions were given warnings or 
closed. Many opposition politicians were prevented from registering as election candidates. Some were 
arrested on trumped-up charges. 
 
Elections 
The 110-member House of Representatives was elected in October without the election of a single 
representative from the opposition parties. According to official statistics, 77 percent of those who voted 
approved the lifting of presidential term limits. The results pave the way for President Alexander 
Lukashenka to stand for a third term of office.  
 
The government took full advantage of defective electoral legislation to manipulate the election 
campaign and engineer the outcome of the vote. An Organization for Security and Cooperation in 
Europe (OSCE) observer mission to the October vote emphasized that the poll was undermined by 
problems with the election laws, including: the accreditation process for independent election observers; 
rules regarding early voting and the storage of the resulting ballots, and procedures for adjudicating 
electoral complaints. 
 
In early 2004, authorities arrested three prominent opposition politicians on politically-motivated 
charges. Valery Levonevsky, a member of the coordination committee of “Free Belarus,” and his deputy 
Aleksandr Vasilyev were convicted of defamation on September 7. Both received two-year prison 
sentences. Mikhail Marynich, who joined the opposition after resigning his post as ambassador to Latvia, 
is awaiting trial on charges of storing illegal arms.  
 
Would-be candidates for the October elections were denied registration of their candidacy on 
questionable grounds. The Central Election Authority denied the candidacy of Mecheslav Grib, deputy 
chairman of the Belarus Social-Democratic Party, “Narodnaya Gramada,” citing his failure to register 
company stock purchased in the early 1990s. It also rejected the candidacy of Vladimir Parfenovich of 
the Respublika parliamentary group, alleging that signatures on his registration petition had been 
falsified.  
 



 
 

 
Human Rights Watch 

350 Fifth Avenue, 34th floor 
New York, New York 10118-3299  

Tel. +1 212 216 1200   Fax +1 212 736 1300 
              www.hrw.org 

Those opposition candidates who did manage to register their candidacy faced difficulty campaigning. 
Election law entitles each candidate to a total of five minutes broadcast time during the course of the 
campaign. However, state-controlled media allowed many pro-government candidates more than five 
minutes, while limiting opposition candidates to the statutory period. State-run newspapers published 
articles designed to discredit opposition candidates in the run-up to the vote.  
 
The October elections and referendum were marred by irregularities. Members of the opposition were 
barred from observing at voting stations during early voting and on election day. During the vote count, 
officials did not announce numbers out loud as votes were being tabulated, and observers had only a 
limited view of the counting process, making verification impossible. The OSCE observer mission 
concluded that the parliamentary elections fell significantly short of international standards. The OSCE 
did not monitor the referendum.  
 
During the week following the October vote, opposition activists organized demonstrations to protest 
the official results. Belarusian police beat, detained and arrested dozens of protesters, among them 
Anatoly Lebedko, the leader of the leading opposition party, the United Civil Party. Lebedko was 
hospitalized with severe injuries. He was discharged after receiving treatment. 
 
Human Rights Defenders 
The government continues to use presidential decrees to suppress human rights activities. Presidential 
Edict 24, introduced on November 28, 2003, allows for strict control over foreign financial assistance to 
NGOs, and prohibits foreign funding to educational and “political” activities. Any NGO, political party, 
or other organization, deemed to violate the decree can be shut down. Several NGOs have been closed 
down for alleged violations. Others received warnings from the Ministry of Justice. Two warnings in a 
year constitute grounds for closure.  
 
At this writing, the Belarusian Helsinki Committee (BHC), a prominent NGO, faced closure on charges 
of alleged tax evasion. Although the Minsk Economic Court and the Court of Cassation acquitted BHC 
of tax violations on June 23, 2004, the Ministry of Justice decided on September 16 to file another 
lawsuit on the same charges, after BHC criticized publicly the October 17 referendum. 
 
On January 29, 2004, authorities closed down the Independent Society of Legal Research (ISLR), citing 
repeated violations of the Law on Public Associations. Independent lawyers believe that the real reason 
was that ISLR members had defended other NGOs in court proceedings.  
 
Trade Unions 
Independent trade unions are under threat in Belarus. The sole remaining independent trade union 
federation, the Belarusian Congress of Democratic Trade Unions (known by its Belarussian-language 
abbreviation BKPD) and its affiliates face the constant threat of denial of registration or closure. The 
activities of unregistered unions are effectively illegal. BKPD union members risk dismissal and 



 
 

 
Human Rights Watch 

350 Fifth Avenue, 34th floor 
New York, New York 10118-3299  

Tel. +1 212 216 1200   Fax +1 212 736 1300 
              www.hrw.org 

imprisonment, and pressure to join state-controlled unions. In March, authorities in Navapolatsk denied 
registration to the Free Trade Union (FTU), a BKPD member, for alleged deficiencies in application 
documents. The organization had been registered since 2002, but was required to re-register after 
amending its internal bylaws.  
 
In September 2004, BKPD President Aleksandr Yaroshuk was sentenced to ten days in prison. 
Yaroshuk was convicted of defamation following the publication in the independent newspaper 
Narodnaya Volya (Will of the People) of his article criticizing the August 2003 decision by Supreme Court 
to liquidate the Trade Union of Air Traffic Controllers of Belarus. Authorities had pressured members of 
the union to resign before the court’s ruling closed it down entirely. 
 
Media Freedom 
All national television stations, and most radio stations, in Belarus are controlled by the state. 
Independent radio broadcasts are limited to non-political music and advertising. Citizens do not receive 
objective information from the state-controlled media. Re-broadcasted Russian television programs are 
often manipulated through the insertion of Belarusian footage presented as part of the Russian program. 
 
The long-standing government pressure on independent newspapers intensified in the run-up to the 
October elections. Some printing houses were pressured to stop printing independent newspapers, 
damaging their circulation. Several large stores in Minsk refused to sell independent print media. On 
August 27, 2004, the Ministry of Information suspended the operations of the newspaper Navinki (The 
News) for three months, saying it had failed to inform authorities about changes in its publishing 
schedule, and published articles that the Ministry considered to “jeopardize public morals.” The Ministry 
also ordered a three-month closure of the independent weekly Novaya Gazeta Smorgoni (The New 
Newspaper of Smorgon) on August 16, citing an alleged failure to comply with registration procedures.  
 
Journalists who criticize the government face prosecution. On September 30, a court convicted Alena 
Rawbetskaya, the editor-in-chief of the independent newspaper Birzha Informacii (Stock-exchange 
Information), on defamation charges and fined her 1.3 million rubles (approximately U.S.$630), after the 
paper criticized the upcoming referendum. On the day of the elections, Pavel Sheremet, a Russian 
journalist from Channel One television was arrested on charges of “hooliganism.” Channel One 
broadcast two documentaries immediately prior to the elections in which Sheremet described the 
Lukashenka government as dictatorial. Sheremet was later released and the case against him suspended 
pending additional investigation. 
 
Key International Actors 
In June 2004, the U.N. Special Representative on human rights defenders, Hina Jilani, expressed serious 
concern over restrictions on freedom of association in Belarus. She highlighted legislation permitting the 
authorities to deny registration to, and close down, NGOs without justification. Jilani also criticized the 
government’s actions against the Belarusian Helsinki Committee. 



 
 

 
Human Rights Watch 

350 Fifth Avenue, 34th floor 
New York, New York 10118-3299  

Tel. +1 212 216 1200   Fax +1 212 736 1300 
              www.hrw.org 

 
In September, the OSCE Office in Minsk criticized the prison sentences given to Valery Levanevsky and 
Aleksandr Vasilyev for allegedly defaming the president. In July, the OSCE condemned the closure of 
the private European Humanities University.  
 
In February, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) published a report accusing 
high-ranking officials of involvement in the disappearances of former Interior Minister Yuri Zakharenko, 
former Prime Minister Viktor Gonchar, former electoral commission chairman Anatoly Krasovski and 
journalist Dimitri Zavadski between 1999 and 2000. The report accuses the current Belarusian Interior 
Minister, Prosecutor-General and Sports Minister, as well as a high-ranking officer in the special forces, 
of involvement. PACE members demanded that the government investigate the disappearances. PACE 
criticized the detention of the human rights activists Tatsiana Reviaka and Hary Pahaniayla for 
distribution of its disappearances report. The body also expressed concern over the decision of President 
Lukashenka to hold a referendum on removal of presidential term-limits. 
 
On April 8, 2004, the U.N. Commission on Human Rights adopted a resolution expressing concern 
about human rights in Belarus—including the key disappearance cases, flawed elections, and the 
continued harassment and closure of NGOs—and appointed a Special Rapporteur to investigate the 
situation in the country. 
 
In September, the European Union issued a travel ban against the three government ministers and 
special forces officer named in the PACE disappearances report. The ban prevents the four from 
entering the E.U.  
 
U.S. officials twice criticized the Belarusian government during 2004 for its actions against NGOs, 
independent journalists, and opposition politicians. The U.S. State Department has enacted a similar 
travel ban to that imposed by the E.U. The State Department expressed doubts that the results of the 
October referendum reflected the opinion of the Belarusian people, and on October 20, three days after 
the elections, President George W. Bush signed the Belarus Democracy Act, prohibiting U.S. financial 
aid to the Belarusian government, while authorizing assistance for NGOs and independent media. 
 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for high quality pre-press printing. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. These settings require font embedding.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


